כרית לי – כרית הריון והנקה הטובה בישראל

שביעות רצון מובטחת | משלוח עד הבית תוך 48 שעות!
חדש באתר! דגמי SUER QUEEN

אפידורל, האם כדאי לקחת?

זריקת אפידורל
אפידורל, האם כדאי לקחת?

זריקות אפידורל הן השיטה היעילה והנפוצה ביותר לשיכוך כאבים במהלך הצירים. איך כל התהליך עובד? מי לא יכולה לקבל? מהן תופעות הלוואי האפשריות? האם לזריקה יש השפעה כלשהי על תהליך הלידה? האם יהיו סיבוכים? כל התשובות במדריך:

מהי הרדמה אפידורלית?
זוהי למעשה הזרקה של תרופות נגד כאבים לגב התחתון (הרדמה אזורית), המרדימה את העצבים באזור זה, ומונעת מהאישה הלידה לחוש כאב.
התרופות המוזרקות חוסמות אותות כאב בעמוד השדרה לפני שהם מגיעים למוח ומתחילים לפעול. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לשם האפידורל אין כל קשר לתרופה המוזרקת, אלא לאזור בו מזריקים את התרופה – החלל האפידורלי, שנמצא בגב התחתון ליד עמוד השדרה.

זריקות אפידורל הן השיטה היעילה והנפוצה ביותר להקלה על כאבי לידה ברחבי העולם.

זריקת אפידורל
זריקת אפידורל

מהם היתרונות של זריקת אפידורל?
כפי שהוזכר קודם, יתרון משמעותי של אפידורל הוא היכולת להעלים כמעט לחלוטין את כאבי הצירים. זהו יתרון משמעותי ביותר ליולדות, במיוחד במהלך צירים ארוכים וקשים כשהן מתקשות להתמודד עם צירי לידה לאורך זמן. פחות כאבים במהלך הצירים עלולים להוביל גם לחוויית לידה חיובית יותר.

בניגוד להזרקת חומר “טשטוש” או גז צחוק, אפידורל משפיע רק על פלג הגוף התחתון, ושומר על היולדת ערנית וערנית במהלך הצירים.
אם במהלך הצירים, כאשר נדרש ניתוח קיסרי, ניתן להשתמש בהרדמה אפידורלית גם כהרדמה במהלך הניתוח, ולמנוע את הצורך בהרדמה כללית במקרה של ניתוח קיסרי חירום.

באיזה שלב של הלידה אפשר לקבל זריקות?
הזרקת אפידורל מתבצע בשלב הלידה הפעילה (בדרך כלל עם פתיחה של לפחות 3-4 סנטימטרים). יש מקרים, כמו אובדן מים (ירידת מים), שבהם ניתן לתת זריקה בשלב מוקדם יותר בלידה.

לפני מתן האפידורל, הרופא המרדים ישוחח איתך כדי לאשר שאת יכולה לקבל את הזריקה, ועלייך לחתום על טופס הסכמה להליך. לפני הניתוח תקבל עירוי (לרוב ליטר) להגדלת נפח הדם ולמניעת ירידת לחץ הדם. ירידת לחץ דם זו עשויה להיות עקב הזרקת הרדמה לחלל האפידורלי.
זריקות ניתנות לרוב על ידי רופא מרדים. תתבקשו לשכב על צד שמאל (או לפעמים לשבת), לקמר את הגב ולנסות לא לזוז. בשלב זה יעוקר אזור הגב התחתון ותינתן זריקת הרדמה מקומית באזור. מעתה ואילך כבר לא תרגיש כלום.
רופא מרדים יחדיר מחט לאזור המתאים בעמוד השדרה ולאחר מכן יחדיר צינור דק לחלל האפידורלי. עם צינור זה תקבלי הרדמה לפי הצורך ולאורך זמן. לאחר הכנסת הצינור, הסר את המחט ואבטח את הצינור לאורך הגב. בדרך כלל מסירים את הצינור כשעתיים לאחר הלידה.
הקצה השני של הצינור הדק המתחבר לגב שלך יושב בתוך מכשיר המאפשר לחומר ההרדמה לטפטף ברציפות לתוך החלל האפידורלי מאוחר בלידה ללא התערבות חיצונית. ניתן להוסיף הרדמה לחלל האפידורלי במידת הצורך.

מאחר ואפידורל עלול לפגוע גם בתחושת מתן שתן, ובהתאם למשך הלידה צפוי להחדיר קטטר (קטטר) לשלפוחית ​​השתן.

כמה זמן לוקח לזריקה להשפיע?
תחושת צירים מופחתת מורגשת תוך דקות ספורות מהזרקת חומר ההרדמה לחלל האפידורלי, עם השפעה מקסימלית תוך כ-10-20 דקות.

כמה זמן נמשכות השפעות ההזרקה?
מינון ההרדמה המוזרק מותאם אישית לכל מטופלת, כולל התחשבות בשלב הלידה בו היא נמצאת.

בחלק מבתי החולים יש למטופלים אפשרות להעלות את רמת ההרדמה בעצמם אם יבחרו בכך: זאת על ידי לחיצה על כפתור קטן ונגיש המתחבר למבחנה שאליה מטפטפים את חומר ההרדמה. אל דאגה, יש הגבלה לכמות התרופה שאתה יכול לתת לעצמך, כך שהסיכון שלך למנת יתר נמוך מאוד.

האם הרדמה אפידורלית משפיעה על הלידה?
מחקרים הראו כי מתן אפידורל עשוי להאריך מעט את הלידה ולהוביל להתכווצויות רחם חלשות יותר. לכן משתדלים לא לתת אפידורל מוקדם מדי. בנשים המשתמשות באפידורל, ניתן להאריך את משך השלב השני של הלידה (משלב הפתיחה המלאה של צוואר הרחם ועד לשלב גירוש העובר) לכשעה. לפעמים יש צורך לתת אוקסיטוצין כדי להגביר את עוצמת הצירים.

האם יש נשים שלא יכולות לקבל זריקות?
כן, לא ניתן לתת אפידורל במקרים מסוימים. הכוללים:

• רמת טסיות מתחת ל-100,000.
• שימוש בתרופות מדללות דם.
• מצב זיהומי סיסטמי (כמו חיידק בדם).
• עיוות העמוד השדרה שאינו מאפשר גישה לחלל האפידורלי.
• מצבים של יתר לחץ דם.
• נשים עם קעקועים גדולים שמכסים לחלוטין את כל אזור הגב התחתון.

מהן תופעות הלוואי העיקריות של הרדמה אפידורלית?
תופעות הלוואי העיקריות כוללות רעד, בחילות וכאבים במקום ההזרקה. לפעמים אתה עלול להרגיש קוצר נשימה. יתכן גם קושי במתן שתן לאחר לידה.

האם הזריקה יכולה לגרום לסיבוכים?
סיבוכים יכולים להופיע בכל הליך רפואי, אפילו עם זריקות אפידורל, אך שיעור הסיבוכים נמוך.

אחד הסיבוכים השכיחים יותר הוא ירידה אפשרית בלחץ הדם כמה דקות לאחר מריחת חומר ההרדמה. לפעמים ירידה זו בלחץ הדם יכולה להיות מלווה בשינויים בניטור דופק העובר. הטיפול לכך הוא עירוי נוזלים, חמצן ולעיתים תרופות להעלאת לחץ הדם.

סיבוך המתרחש עד 1% מהמקרים הוא דליפת נוזלים מחוט השדרה בעקבות הקשה בעמוד השדרה במהלך מתן אפידורל. זה יכול לגרום לכאבי ראש חזקים. דליפות בדרך כלל חולפות עם תרופות נגד כאבים וטיפול בנוזלים, אך לפעמים יש צורך בהליך הנקרא “מדבקת דם” כדי להזריק חלק מהדם לחלל האפידורלי.

במקרים נדירים יתכנו דימום או זיהום באזור ההזרקה, או נזק עצבי לטווח ארוך.

האם הזריקה מסוכנת לעובר או לתינוק?
המחקר על כך אינו חד משמעי, אך סביר להניח שלחומרי הרדמה הניתנים בחלל האפידורלי אין השפעות ישירות משמעותיות על העובר או התינוק.

מאמרים נוספים: