כרית לי – כרית הריון והנקה הטובה בישראל

שביעות רצון מובטחת | משלוח עד הבית תוך 48 שעות!
חדש באתר! דגמי SUER QUEEN

יתר לחץ דם בהריון

יתר לחץ דם בהריון

לחץ דם הוא מונח המתאר את הלחץ שהדם מפעיל על דפנות העורקים. מספר זה תלוי במגוון גורמים, ביניהם עוצמת התכווצויות הלב, גמישות דפנות כלי הדם, נפח הדם ועוד. נשים רבות עלולות לפתח לחץ דם גבוה במהלך ההיריון, כאשר לחץ הדם נמדד מעל 120/80 מ”מ כספית.
בעיה זו קיימת עוד לפני ההריון, אך לעיתים מתפתחת במהלך ההריון. אם לא מטפלים, זה יכול להיות מסוכן הן לאם והן לתינוק. לכן, המצב דורש מעקב צמוד ולעיתים טיפול.

לחץ דם גבוה בהריון
לחץ דם גבוה בהריון

ישנם מספר סוגים של יתר לחץ דם הריון:

– יתר לחץ דם בנשים בריאות ללא יתר לחץ דם במהלך שנות הרבייה
בעיה זו מופיעה בדרך כלל לאחר השבוע ה-20 להריון ובדרך כלל חולפת בסביבות 6-8 שבועות לאחר הלידה.

– יתר לחץ דם כרוני
סוג זה מוגדר כאשר לחץ הדם גבוה מהרגיל לפני ההריון. בנשים אלו, מומלץ מעקב צמוד והתאמת הטיפול התרופתי לאורך כל ההיריון.

– לחץ דם גבוה זוהה לפני השבוע ה-20 להריון
פעמים רבות, יתר לחץ דם כרוני שקיים עוד לפני ההריון אינו מאובחן ולכן לרוב אינו חולף לאחר הלידה.
ללא קשר לסוג, לחץ דם גבוה מעמיד נשים בסיכון לפתח רעלת הריון או רעלת הריון חמורה, ולכן במהלך תשעת החודשים הללו, מומלץ מעקב צמוד והתאמת הטיפול התרופתי לפי הצורך. בנוסף, בעיה זו מעמידה נשים בסיכון לפתח מחלות שונות בעתיד כמו סוכרת, מחלות לב, שבץ מוחי וכו’. לכן, אבחון חיוני, שיכול לטפל בגורמי סיכון אחרים ובכך למנוע הידרדרות בהמשך החיים.

האם ישנם גורמי סיכון להתפתחות יתר לחץ דם כרוני בהריון?
בנוסף ליתר לחץ דם לפני ההריון, ישנם מספר גורמי סיכון המגבירים את הסיכוי לפתח את הבעיה, לרבות היסטוריה משפחתית של לחץ דם גבוה, הריון באישה צעירה מאוד או מבוגרת, מצבים רפואיים שונים הבסיסיים המגבירים את ההתרחשות שיעור לחץ דם גבוה. סיכויים לפתח לחץ דם גבוה כמו סוכרת או השמנת יתר וכו’.

אילו סיבוכים עלולים לגרום ליתר לחץ דם הריון?
יתר לחץ דם הריון נחשב להפרעה מורכבת הדורשת תשומת לב ושיתוף פעולה של צוות רב תחומי בטיפול בה. הסיכון העיקרי ליתר לחץ דם הוא התפתחות רעלת הריון. רעלת הריון היא מצב מסכן חיים ואחד הגורמים המובילים לתחלואה אימהית ועוברית.
רעלת הריון מתחלקת לשלושה מצבים חמורים:

– טרום רעלת הריון קלה
– טרום רעלת הריון חמורה: פגיעה חריפה באיברים שונים בגוף האם, כמו הכליות או הכבד.
– רעלת הריון: מצב מסכן חיים עם נזק מוחי בנוסף לאיברים שהוזכרו.

במקרים חמורים של רעלת הריון או טרום רעלת הריון, הטיפול היחיד הוא לידה, ללא קשר לגיל ההריון. בנוסף, לחץ דם גבוה שלא מטופל עלול להשפיע גם על גודל העובר המתפתח, כך שגם אם ההריון מסתיים בזמן, התינוק עלול לסבול מתת משקל. מסיבות אלו, על מנת לשמור על בריאות היולדת ולהימנע מלידה של תינוק פג או לידה נמוך, מעקב צמוד ותכוף חיוני להפסקת הריון מוצלחת.

בנוסף לניטור, כיצד ניתן לטפל ביתר לחץ דם הריון?
הטיפול בלחץ דם גבוה מתחלק לשני שלבים: בשלב הראשון מומלצים שינויים התנהגותיים ובעיקר מנוחה. במקרים בהם לחץ הדם נמוך מ-160/100, מספיקה מנוחה בשילוב מעקב צמוד, ואין צורך בטיפול תרופתי. עם זאת, אם לחץ הדם הסיסטולי גבוה מ-160 מ”מ כספית או לחץ הדם הדיאסטולי גבוה מ-100 מ”מ כספית, יש צורך בטיפול תרופתי. ישנן כיום שלוש תרופות בטוחות שניתן ליטול במהלך ההריון. בנוסף, נדרשה כל אישה עם לחץ דם גבוה לעבור בדיקות שגרתיות שונות כמו מדידות לחץ דם, הולטר לחץ דם (בדיקה המודדת לחץ דם לאורך 24 שעות) ובדיקת שתן שגרתית.

יש לציין כי ההחלטות לגבי הטיפולים הן אינדיבידואליות וישתנו בהתאם למצב האישה וכן בהריון עצמו. עם זאת, ללא קשר להחלטה על הטיפול, מעקב חיוני לאיתור רעלת הריון בשלב הראשוני למניעת נזקים מחמירים ומסובכים יותר. בטווח הארוך, מעקב חיוני כדי לקבוע אם קיים יתר לחץ דם כרוני ולטפל בהתאם. צעדים אלה יסייעו במניעת תחלואה עתידית.

מאמרים נוספים: